020-3080645 info@iconneqt.nl
Vandaag, 24 september, heeft in hoger beroep de rechter bepaald dat zonder ja/ja-sticker er geen ongevraagde folders meer mogen worden bezorgd. Uit onderzoek van het onderzoeksbureau OIS (gemeente Amsterdam) blijkt dat slechts op 19 procent van de brievenbussen een ja/ja-sticker is geplakt. Dat betekent dat ruim 80% van de huishoudens geen folders meer ontvangen. Meer gemeenten overwegen een dergelijk verbod. Dit heeft grote gevolgen voor met name de retail.
Opties om traffic te behouden
We zien twee opties om de traffic naar de winkel te behouden. Wanneer consumenten de folder willen blijven ontvangen kunnen ze de ja/ja-sticker opplakken of dit online aangeven op bijvoorbeeld Kiesjefolder.nl. Er is technologie beschikbaar waarmee geautomatiseerd per brievenbus een folderpakket kan worden samengesteld. Een alternatief is natuurlijk een digitale folder; de aanbiedingsmail.
Snel bouwen aan je klantendatabase
Het probleem voor veel retailers is echter dat ze (nog) niet al hun klanten in beeld hebben. Ze ontberen een adequate klanten database en zijn daardoor nog steeds aangewezen op de (ook kostbare) fysieke folder. Maar dat gaat snel veranderen. Je moet in de winkel en op andere wijzen de emailadressen van je klanten verzamelen.

Én als ik een retailer was zou ik daar snel mee beginnen, want onze gebruikers bewijzen dat je ook digitaal klanten in beweging kunt krijgen.