0294-745400 info@iconneqt.nl
Het is de hoogste tijd om kritisch naar je bestaande e-mail templates te kijken. Ga na hoe  lang je al hetzelfde design gebruikt en of er ruimte is voor verbetering. Het is belangrijk dat het design van je templates up-to-date is en meegaat met de nieuwste trends. Controleer of je bestaande templates voldoen aan de onderstaande punten of maak een nieuwe template waarbij je deze tips direct toepast. Neem contact met ons op als je hulp kan gebruiken of bekijk de handleidingen. 

1. Toegankelijk en duidelijk

Het belangrijkste van een e-mail is dat deze toegankelijk en duidelijk is. Hiervoor is een logische indeling vereist. Begin met een header en eindig met een footer, die beide aansluiten op jouw huisstijl. Als je merknaam en logo hierin naar voren komen weet de lezer direct wie de afzender is. Voor het content gedeelte is het belangrijk om de tekst kort en bondig te houden. Gebruik voldoende witruimte en experimenteer met meerdere kolommen. Zorg ervoor dat je e-mail leesbaar is door een duidelijk lettertype met een font size van 14px of hoger te gebruiken. 
2. Kleurgebruik
Het is belangrijk dat jouw e-mail opvalt bij de lezers. Hiervoor kunnen gewaagde kleuren ingezet worden. Zorg ervoor dat deze wel aansluiten op jouw huisstijl om verwarring te voorkomen. Sinds kort wordt er ook veel gebruik gemaakt van Dark Modus waarbij een omgekeerd kleurschema de lichte tinten in een e-mail donker maakt. Je kan op deze trend inspelen door een donkere achtergrond te gebruiken. Let er op dat 100% zwart met 100% wit minder prettig leest en je beter een zachtere kleur zoals donkergrijs kan gebruiken. Elke doelgroep heeft een andere voorkeur dus wij raden aan om verschillende kleuren uit te proberen met bijvoorbeeld een A/B-test. 

3. Ga voor visuals

Ontvangers lezen steeds minder en kijken graag naar visuals. Naast afbeeldingen kunnen dit ook gifjes, video’s of andere animaties zijn. Hiermee breng je e-mails tot leven en wordt de aandacht beter vastgehouden. Je kan een afbeelding of gif toevoegen in iConneqt via het afbeeldingsblok. Een video kan toegevoegd worden via een videoblok. Let erop dat een video via een externe link wordt afgespeeld. Een gifje kan wel direct in de e-mail afgespeeld worden. 
4. Call-to-actions
Indien jij een bepaald doel wil bereiken met je e-mails is het handig om duidelijke call-to-actions in te zetten. Hiermee wordt de lezer gemotiveerd om iets met je e-mail te doen. Zorg dat de boodschap duidelijk is. Voorbeelden hiervan zijn; lees meer, meld je aan, bestel hier, contact opnemen en vraag stellen. De link achter de call-to-action is ook belangrijk zodat de lezers naar de juiste pagina worden doorgestuurd. Maar ook een opvallend design is hier noodzakelijk. Je kan een call-to-action als button of als normale link inzetten. Een button valt beter op en kan aangepast worden naar wens. Zorg dat je buttons altijd goed zichtbaar zijn door ze te onderscheiden van de rest.