020-3080645 info@iconneqt.nl

Het Amerikaanse Return Patch heeft vorige week het onderzoek ‘The 2018 Hidden Metrics of Email Deliverability gepubliceerd. Ruim 5,5 miljard commerciële mails zijn door een panel van 2 miljoen deelnemers geanalyseerd.  Wat zijn de belangrijkste bevindingen? De open rates zijn in alle branches gedaald. Meer EDM’s/Nieuwsbrieven worden gelabeld als spam. Dit is ruim 13,5%! Dit opmerkelijk. Abonnees klikken namelijk significant meer op ‘this is not spam’.

ISP’s de boosdoener?
Tom Sather, senior director van het onderzoek bij Return Path verwijst naar de ISP’s (Gmail, Hotmail etc.) en de steeds veranderende technologieën. “‘Machine learning’ zorgt dat meer emails in de spambox belanden. ISP’s kunnen steeds beter voorspellen of een abonnee de emails echt wenst te ontvangen, nu of in de toekomst”, aldus de onderzoeker. De groei van de spambox lijkt niet toe te schrijven aan teruglopende belangstelling, maar spamfilters lijken steeds agressiever te worden.” Ook veel emails waar abonnees zich bewust aanmelden, belanden helaas vaak in de spamfolder.

Wijzigingen bij ISP’s
De continue wijzigingen in de software bij de ISP’s zorgt dus voor meer ‘spam beoordelingen’. De onderzoeker bevestigt wederom: bij email marketing gaat het vooral om engagement. Hoe vaak opent en leest jouw abonnee jouw mails? Sather: “Positive engagement will improve the not-spam and overall deliverability rates. And this could entail everything from the content to the timing of the email. The provider will receive those signals right away. You will get better deliverability through most of that campaign.

Je kunt het hele rapport hier aanvragen