020-3080645 info@iconneqt.nl

Een goede reputatie gaat hand-in-hand met een kwalitatieve database. Hoe beter de kwaliteit, des te beter is de deliverability. Engagement en het opschonen van de database is daarom een must. Er zijn verschillende factoren waar rekening mee gehouden kan worden. Een aantal punten op een rij:

Double opt-in – Een DOI registratie is nog altijd het advies. Wanneer abonnees proactief toestemming geven, weet je zeker dat er geen abonnees zijn die ongewenst de nieuwsbrief ontvangen.

Engagement – Niet alle abonnees dienen op dezelfde manier benaderd te worden. Aan de hand van activiteit is het mogelijk om met een andere frequentie en content te mailen. Zorg voor relevantie, zodat abonnees de nieuwsbrief willen blijven openen.

Activiteit – Zijn abonnees inactief? Probeer deze abonnees nog eens te ‘triggeren’ om de nieuwsbrief te openen. ‘Zijn wij nog wel welkom in jouw mailbox?’, ‘We missen je’ zijn voorbeelden van heractivatie campagnes. Openen ze niet? Schroom dan niet om deze abonnees te verwijderen.

Kwaliteit en kwantiteit van externe bestanden – Nog steeds worden ook abonnees via externe partijen geworven. Vaak wordt er meegedaan met een Gratis Winactie waarbij deze deelnemers (onbewust?) worden ingeschreven voor verschillende nieuwsbrieven. Wanneer ze de inschrijving op jullie Nieuwsbrief niet meer herinneren, dan loop je kans op meer spamklachten en meer afmeldingen. Daarnaast groeit de database vaak enorm snel. Werk je met externe databases? Wees dan uiterst kritisch en zorgvuldig. Houd de resultaten m.b.t. externe lijsten intensief in de gaten en onderneem wanneer noodzakelijk direct actie. We zien in de praktijk soms echt onwenselijke situaties. 

Voorkom bouncers – Controleer de emailadressen die aan de database worden toegevoegd. ISP’s zoals Hotmail en Gmail hebben restricties aan het aantal maximale (hard) bouncers. Zijn dit er teveel? Dan kan het zomaar zijn dat de overige berichten aan wel bestaande mailadressen niet worden toegelaten of in de spambox worden geplaatst.

Wordt de database zo niet te klein? De database slinkt zeker, maar kwaliteit gaat voor kwantiteit. De filters worden steeds strenger, dus actie is een must. Bovendien brengt het veel meer: geen (eventuele) blokkades en hogere open- en klikratio’s dankzij een betere deliverability!
Advies of hulp nodig bij database management?

Neem gerust contact met ons op, wij denken graag mee.