020-3080645 info@iconneqt.nl

Engagement matters.
Als laatste stap voor het verzenden van een emailcampagne is het binnen iConneqt mogelijk om eenvoudig een mail te sturen naar abonnees die je mail niet hebben geopend. Je kunt aangeven dat dit na een aantal uur en/of een aantal dagen opnieuw dient te gebeuren. Een uitgever werkend met iConneqt doet dit standaard. Vier dagen na het verzenden wordt de re-send verzonden. De open rate wordt tussen de 9% en 23% vergroot. Voor veel abonnees geldt blijkbaar dat interesse om de mail te openen afhankelijk is van het moment. Iedereen zal dit herkennen, soms komt het niet uit of heb je even geen zin, dus klik je die mail weg.

Maar wees voorzichtig.
Re-send werkt dus. We zien indrukwekkende statistieken. Maar er is ook een keerzijde.
De ISP’s (Hotmails, G-mails e.d.) van deze wereld worden steeds slimmer en kritischer. De spam traps worden efficiënter, de portier aan de digitale poort steeds strenger. Het gevaar is dat je niet zeker bent of de ontvangers van je eerste mail, je mail expres hebben verwijderd. Je wilt niet in de gevaren hoek komen van Email Fatigue, abonnees die geen belangstelling meer voor je mails hebben, die moe worden van je mails. In algemene zin kunnen grote dalingen in open- en klikpercentages een (negatief) effect hebben op de deliverability. Wanneer ISP’s zien dat je mails zendt die niet geopend worden, kan dat je reputatie als verzender schaden.

Kortom, de re-send is een mooie optie, maar blijf wel het gedrag van je abonnees goed volgen. Blijf niet mailen aan mensen die nooit openen. Je komt dan steeds sneller in de gevarenzone.
Test welke momenten van de dag/week het beste scoren, welke onderwerpszinnen het scoren, test personalisatie in de pre-header, test het aanbod, etc.